Психологічна характеристика розвитку дитини двох-трьох років.
Найважливішим психологічними новоутворення раннього віку є мовлення і наочно дієве мислення. Свідченням переходу від періоду дитинства до періоду раннього дитинства є розуміння призначення і способів використання предмета або речі.
Засвоєння предметних дій відбувається трьома етапами.
- У результаті безпосереднього навчання або наслідування дій дорослого встановлюється зв’язок між предметом та його призначенням.
- Засвоєння функціональної ролі предмета,використання його суто за призначенням.
- На базі знань про призначення предмета відбувається його використання для інших цілей.
Для того щоб предметна (наочна) діяльність носила розвивальний характер, необхідне освоєння дитиною різноманітних дій з одним і тим самим предметом. Тому предметно-розвивальне середовище, що оточує дитину, не повинно перевантажуватися великою кількістю іграшок.
Успішне оволодіння предметною діяльністю є підставою для розвитку ігрової і продуктивної ( малювання, конструювання, ліплення) діяльності.
У цей період життя відбувається інтенсивне формування активного мовлення , яке здійснюється в процесі спільної з дорослим діяльності. Тому дуже важливо стимулювати в дитини не тільки розуміння мови дорослого, але й заохочувати її до активного мовлення та висловлювання своїх бажань.
Є одна відома психологічна казка про хлопчика, який не говорив до 5 років. Батьки просто з ніг збилися, водити до лікарів та екстрасенсів, але їхні зусилля залишалися марними. І ось одного разу , коли вся родина сіла обідати, дитина виразно вимовила : « Мені нічим їсти!» В будинку переполох, мати знепритомніла, батько не тямить себе від щастя. Коли ейфорія минула, у дитини запитали, чому вона мовчала увесь цей час. Малюк цілком резонно відповів : « А навіщо мені було говорити? Ви й так за мене все говорили…»
У міру розвитку слухання і розуміння повідомлень,що виходять за межі безпосередньої ситуації,дитина використовує мовлення як засіб дійсності, а батьки – як спосіб регуляції її поведінки та діяльності.
Основний спосіб пізнання дитиною навколишнього світу – метод проб і помилок, тому діти дуже полюбляють розбирати іграшки.
Найважливішою здатністю, яка формується до трьох років, стає здатність дитини ставити яку-небудь мету в іграх і поведінці.
У цьому віці діти дуже сприйнятливі до емоційного стану оточуючих. Вони дуже схильні до так званого « ефекту зараження» : якщо одна дитина почне весело скакати по групі, то поряд з нею будуть, як мінімум, ще три «конячки». Активний прояв негативних та позитивних емоцій залежить від фізичного комфорту або його відсутності.
Для дітей цього віку найкориснішими є самонавчальні іграшки : мотрійки, укладки, пірамідки… Дитину необхідно знайомити з колірним спектром, еталонами, формами ( основні геометричні фігури). Малюнок у віці 2-3 років здатний розрізняти:
- 5 форм ( коло, квадрат, трикутник, прямокутник, овал);
- Вісім кольорів ( червоний, жовтий, синій, білий, чорний, фіолетовий, оранжевий)
Одними з умов упевненості і спокою дитини 2-3 років є систематичність, ритмічність і повторюваність її життя, тобто чітке дотримання режиму.