Авторизація

Психологічна характеристика розвитку дитини двох-трьох років.

Найважливішим психологічними новоутворення раннього віку є мовлення і наочно дієве мислення. Свідченням переходу від періоду дитинства до періоду раннього дитинства є розуміння призначення і способів використання предмета або речі.

Засвоєння предметних дій відбувається трьома етапами.

  1. У результаті безпосереднього навчання або наслідування дій дорослого встановлюється зв’язок між предметом та його призначенням.
  2. Засвоєння функціональної ролі предмета,використання його суто за призначенням.
  3. На базі знань про призначення предмета відбувається його використання для інших цілей.

Для того щоб предметна (наочна) діяльність носила розвивальний характер, необхідне освоєння дитиною різноманітних дій з одним і тим самим предметом. Тому предметно-розвивальне середовище, що оточує дитину, не повинно перевантажуватися великою кількістю іграшок.

Успішне оволодіння предметною діяльністю є підставою для розвитку ігрової і продуктивної ( малювання, конструювання, ліплення) діяльності.

У цей період життя відбувається інтенсивне формування активного мовлення , яке здійснюється в процесі  спільної з дорослим діяльності. Тому дуже важливо стимулювати в дитини не тільки розуміння мови дорослого, але й заохочувати її до активного мовлення та висловлювання своїх бажань.

   Є одна відома психологічна казка про хлопчика, який не говорив до 5 років. Батьки просто з ніг збилися, водити до лікарів та екстрасенсів, але їхні зусилля залишалися марними. І ось одного разу , коли вся родина сіла обідати, дитина виразно вимовила : « Мені нічим їсти!» В будинку переполох, мати знепритомніла, батько не тямить себе від щастя. Коли ейфорія минула, у дитини запитали, чому вона мовчала увесь цей час. Малюк цілком резонно відповів : « А навіщо мені було говорити? Ви й так за мене все говорили…»

У міру розвитку слухання і розуміння повідомлень,що виходять за межі безпосередньої ситуації,дитина використовує мовлення як засіб дійсності, а батьки – як спосіб регуляції її поведінки та діяльності.

Основний спосіб пізнання дитиною навколишнього світу – метод проб і помилок, тому діти дуже полюбляють розбирати іграшки.

Найважливішою здатністю, яка формується до трьох років, стає здатність дитини ставити яку-небудь мету в іграх і поведінці.

У цьому віці діти дуже сприйнятливі до емоційного стану оточуючих. Вони дуже схильні до так званого « ефекту зараження» : якщо одна дитина почне весело скакати по групі, то поряд з нею будуть, як мінімум, ще три «конячки». Активний прояв негативних та позитивних емоцій залежить від фізичного комфорту або його відсутності.

Для дітей цього віку найкориснішими є самонавчальні іграшки : мотрійки, укладки, пірамідки…  Дитину необхідно знайомити з колірним спектром, еталонами, формами ( основні геометричні фігури). Малюнок у віці 2-3 років здатний розрізняти:

  • 5 форм ( коло, квадрат, трикутник, прямокутник, овал);
  • Вісім кольорів ( червоний, жовтий, синій, білий, чорний, фіолетовий, оранжевий)

Одними з умов упевненості і спокою дитини 2-3 років є систематичність, ритмічність і повторюваність її життя, тобто чітке дотримання режиму.

Адаптація дітей до ДНЗ